Ile kosztuje i jak wygląda przegląd motocykla?

Czy wiesz, jak dokładnie przebiega i ile kosztuje przegląd motocykla? Przegląd motocykla to nie tylko formalność, ale przede wszystkim podstawa dbania o bezpieczeństwo na drodze. Okresowe badanie techniczne motocykla ma na celu dokładne sprawdzenie jego stanu technicznego oraz zgodności danych z dokumentami rejestracyjnymi. Przeczytaj i dowiedz się, co jest sprawdzane krok po kroku.

Jak wygląda przegląd motocykla?

Przeglądy techniczne motocykli można przeprowadzać wyłącznie na stacjach kontroli pojazdów (SKP) oznaczonych literą "A". Tylko takie stacje są uprawnione do wykonywania badań technicznych motocykli.

Przegląd ma trzy główne cele: 

  • identyfikację pojazdu, 

  • wprowadzenie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców,

  • oraz kontrolę stanu technicznego motocykla. 

Identyfikacyjny przegląd motocykla – co sprawdzają?

W ramach identyfikacji motocykla przeprowadza się szereg czynności mających na celu potwierdzenie legalności i zgodności pojazdu z dokumentacją.

  • numery rejestracyjne, 

  • naklejki legalizacyjne, 

  • numer ramy 

  • oraz przebieg motocykla

Przegląd motocykla – co jest sprawdzane pod kątem technicznym?

Przegląd motocykla ma na celu zapewnienie, że pojazd jest bezpieczny, sprawny technicznie oraz zgodny z obowiązującymi przepisami. Kontrola techniczna obejmuje: 

  • sprawdzenie stanu opon – ich bieżnik i ogólny stan techniczny wpływają bezpośrednio na przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Jeżeli bieżnik w oponach Twojego jednośladu jest bardzo zużyty, możesz spodziewać się, że nie przejdzie przeglądu.

  • układu hamulcowego – skuteczność układu hamulcowego, stan tarcz, klocków oraz przewodów hamulcowych są ważne dla bezpieczeństwa, dlatego podlegają dokładnej weryfikacji. 

  • stanu łańcucha prawidłowe napięcie i stan łańcucha oraz zębatek wpływają na płynność jazdy i bezpieczeństwo.

  • ramy uszkodzenia lub korozja mogą wpływać na integralność strukturalną pojazdu. 

  • świateł – światła mijania, drogowe, pozycyjne, kierunkowskazy i światła stop.

  • klaksonu – musi być sprawny, aby umożliwić ostrzeganie innych uczestników ruchu drogowego w sytuacjach awaryjnych. 

  • układu kierowniczego – sprawdzany pod kątem luzów, które mogą prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.

  • oraz emisji spalin i głośności układu wydechowego – kontrolowane, aby zapewnić zgodność z normami ochrony środowiska oraz dopuszczalnymi normami hałasu.

Kiedy motocykl może nie przejść przeglądu?

Motocykl może nie przejść przeglądu, jeśli zostaną wykryte nieczytelne lub niezgodne numery rejestracyjne i identyfikacyjne, które mogą spowodować, że pojazd zostanie uznany za nielegalny. Zużyte lub uszkodzone opony, które nie zapewniają odpowiedniej przyczepności, także mogą być przyczyną negatywnego wyniku przeglądu. 

Niesprawny układ hamulcowy, nieprawidłowo napięty lub zużyty łańcuch, a także uszkodzona lub skorodowana rama to kolejne czynniki, które mogą zagrozić integralności strukturalnej pojazdu i bezpieczeństwu. 

Brak działających świateł może prowadzić do wypadków z powodu niewidoczności motocykla, a niesprawny klakson uniemożliwia ostrzeganie innych uczestników ruchu. Luzy w układzie kierowniczym mogą prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, co stanowi poważne zagrożenie. 

Za głośny motocykl? Może nie przejść przeglądu!

Niezgodność emisji spalin lub nadmierny hałas również są powodami, dla których motocykl może nie przejść przeglądu, ponieważ musi spełniać normy ochrony środowiska i komfortu innych użytkowników drogi.

Motocykle o pojemności do 125 cm³ podlegają ścisłym normom dotyczącym emisji hałasu, które nie mogą przekraczać 94 decybeli (dB). Ta regulacja ma na celu minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz komfort akustyczny mieszkańców miast i innych obszarów, w których motocykle są często używane. Hałas na poziomie 94 dB jest uznawany za granicę, która pozwala na zachowanie balansu pomiędzy wydajnością motocykla a komfortem otoczenia.

W przypadku motocykli o pojemności silnika większej niż 125 cm³ limit hałasu jest nieco wyższy, jednak różnica nie jest znacząca – wynosi jedynie 96 dB. Ten minimalnie podwyższony limit uwzględnia większą moc i specyfikę działania silników o większej pojemności, które naturalnie generują nieco więcej hałasu. Jednakże nawet przy tym wyższym limicie, przepisy nadal stawiają na ochronę środowiska i redukcję zanieczyszczenia hałasem, starając się jednocześnie zapewnić odpowiednie warunki dla użytkowników większych i często bardziej zaawansowanych technologicznie motocykli.

Przegląd motocykla – co ile lat się go wykonuje?

Nowe motocykle 

Nowe motocykle muszą przechodzić pierwszy przegląd po 3 latach od rejestracji, kolejny po 2 latach, a następne co roku

  • Pierwszy przegląd przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji.

  • Kolejny przegląd należy wykonać 2 lata po pierwszym, a następne przeglądy odbywają się corocznie.

Motocykle zabytkowe

Motocykle zabytkowe podlegają przeglądowi tylko przed pierwszą rejestracją, chyba że są używane do zarobkowego transportu drogowego. Wówczas przeglądy przeprowadza się corocznie.

Przegląd zerowy

Przegląd zerowy jest wymagany dla każdego motocykla sprowadzonego z zagranicy. Przeprowadza go uprawniona stacja diagnostyczna.

  • Jest niezbędny do rejestracji motocykla w kraju.

  • Technicznie nie różni się od zwykłych, kontrolnych przeglądów.

Przegląd motocykla – ile kosztuje?

Koszt przeglądu wynosi 62 zł za badanie techniczne i 1 zł opłaty ewidencyjnej, co daje łączny koszt 63 zł.

W przypadku wykrycia usterek podczas przeglądu właściciel motocykla ma 14 dni na ich usunięcie i ponowne zgłoszenie się na przegląd. Można wrócić na dowolną SKP, ale warto udać się do tej samej, aby zapłacić tylko za sprawdzenie naprawionej usterki. 

Brak ważnego przeglądu może skutkować mandatem od 1500 zł do nawet 3000 zł, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, odholowaniem pojazdu na koszt właściciela oraz problemami z uzyskaniem odszkodowania z OC lub AC w razie kolizji, lub wypadku.

Regularne przeglądy techniczne motocykla to nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa na drodze. Dbając o terminowość przeglądów i stan techniczny motocykla, możemy uniknąć wielu nieprzyjemnych konsekwencji prawnych i finansowych. Przegląd motocykla jest procesem rutynowym, jednak jego znaczenie dla legalności i bezpieczeństwa jazdy jest nie do przecenienia. Cykliczna kontrola techniczna to inwestycja w spokój i pewność podczas każdej podróży.

Potrzebujesz sprawdzonych części i akcesoriów do jednośladu? Zobacz, co oferuje nasz sklep motocyklowy! W ofercie mamy nie tylko części do motocykli i części do skuterów, ale również:

 

Darmowa wysyłka

Darmowa wysyłka

U nas nie musisz płacić za wysyłkę. Wystarczy, że złożysz zamówienie za minimum 350 zł, a paczka z częściami zostanie wysłana na nasz koszt.
Zwrot

Zwrot

Korzystając z oferowanego przez nas prawa do zwrotu, możesz zwrócić produkt nawet do 14 dni po zakupie.
Duży wybór części

Duży wybór części

Korzystaj z naszej bogatej oferty. U nas znajdziesz tysiące części zamiennych do wszystkich marek motocykli, skuterów, quadów.