Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu?

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu? W tym artykule postaramy się opisać najczęściej występujące sygnały, które mogą świadczyć o konieczności wymiany tej części. Dowiedz się, jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej w motocyklu!

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu?

Cewka zapłonowa w motocyklu bierze udział w procesie zapłonu. Umożliwia wytworzenie iskry niezbędnej do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. W zasadzie każdy właściciel jednośladu powinien wiedzieć, jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu, ponieważ uszkodzenia tego elementu mogą prowadzić do problemów z działaniem silnika. 

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej w motocyklu                    

Objawy uszkodzonej cewki w motocyklu, w większości przypadków są łatwo diagnozowalne, dzięki czemu możliwe jest szybkie podjęcie właściwych działań i naprawa lub wymiana tej części. Pierwszym krokiem w diagnozowaniu stanu cewki zapłonowej w motocyklu jest rozpoznanie objawów, które mogą wskazywać na jej uszkodzenie. Niektóre z typowych oznak to:

  • Szarpanie silnika – silnik działa nierówno, a jazda staje się mniej płynna. Szarpanie może być odczuwalne zwłaszcza podczas przyspieszania.

  • Zwiększone zużycie paliwa – uszkodzona cewka może prowadzić do braku efektywnego spalania części mieszanki paliwowo-powietrznej, a to zwiększa zużycie paliwa.

  • Spadek mocy – przy uszkodzonej cewce, motocykl traci moc, co objawia się słabszym przyspieszeniem i ogólnie gorszymi osiągami.

  • Problemy z rozruchem – zepsuta cewka zapłonowa może wpłynąć na proces rozruchu silnika. Może to objawiać się trudnościami z odpaleniem motocykla.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu?

Sprawdzenie cewki zapłonowej w motocyklu nie jest skomplikowane Gdy zauważysz wyżej wymienione  objawy lub masz podejrzenia co do stanu cewki zapłonowej w swoim motocyklu, czas na konkretne działania! 

Najpierw sprawdź przewody zapłonowe i świece. Upewnij się, że przewody są w dobrym stanie, a świece nie są zalane lub uszkodzone. Później  sprawdź rezystancję cewki przy użyciu miernika uniwersalnego. Prawidłowe wartości rezystancji powinny być zgodne z instrukcją serwisową Twojego motocykla. Jeśli posiadasz oscyloskop (lub z pomocą elektryka), możesz przeprowadzić bardziej zaawansowane testy, monitorując wydajność cewki podczas pracy silnika. Jeśli masz dostęp do innego motocykla lub części, można spróbować podmienić cewkę. Jeżeli mimo wymiany problemy z zapłonem nadal występują, to uszkodzona cewka nie jest przyczyną problemu.

Pamiętaj!

W niektórych nowoczesnych motocyklach stosuje się tzw. cewko-fajki, które łączą w sobie funkcję cewki i fajki zapłonowej. Choć eliminują konieczność przewodu zapłonowego, diagnoza ich stanu jest bardziej skomplikowana, a wymiana wymaga specjalistycznych narzędzi.

Diagnozowanie cewki zapłonowej w motocyklu ma wpływ na utrzymanie silnika w dobrej kondycji. Jeśli dostrzeżesz objawy potencjalnej awarii takie jak: szarpanie silnika, spadek mocy lub trudności z rozruchem, warto w pierwszej kolejności sprawdzić cewkę. Przeprowadzenie podstawowych testów oraz ewentualna wymiana uszkodzonej cewki lub innych elementów układu zapłonowego może przywrócić pełną wydajność Twojego motocykla. Jeśli potrzebujesz części zamiennych lub dodatkowej diagnostyki, odwiedź nasz sklep z częściami do motocykli i wybierz spośród bogatej oferty: części elektryczne do motocykli, cewki motocyklowe, fajki zapłonowe motocyklowe oraz świece zapłonowe motocyklowe. Zachęcamy do zakupów!

Darmowa wysyłka

Darmowa wysyłka

U nas nie musisz płacić za wysyłkę. Wystarczy, że złożysz zamówienie za minimum 350 zł, a paczka z częściami zostanie wysłana na nasz koszt.
Zwrot

Zwrot

Korzystając z oferowanego przez nas prawa do zwrotu, możesz zwrócić produkt nawet do 14 dni po zakupie.
Duży wybór części

Duży wybór części

Korzystaj z naszej bogatej oferty. U nas znajdziesz tysiące części zamiennych do wszystkich marek motocykli, skuterów, quadów.