Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą w motocyklu mogą obejmować kilka charakterystycznych sytuacji. Jeżeli nie rozpoznasz ich w porę – możesz spodziewać się poważnej awarii, która stwarza poważne zagrożenie nie tylko dla maszyny, ale przede wszystkim dla życia kierowcy. Podpowiadamy, jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą w motocyklu i na jakie niepokojące sygnały zwrócić uwagę.
Za co odpowiedzialna jest uszczelka?
Uszczelka pod głowicą jest umieszczona pomiędzy głowicą silnika a jego blokiem. Wewnętrzne kanały korpusu silnika służą do przepływu płynu chłodzącego oraz oleju. Rola uszczelki polega na skutecznym oddzieleniu tych dwóch płynów od siebie oraz zapobieganiu przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów. Uszczelka zapewnia zatem niezbędną szczelność i ochronę przed możliwymi wyciekami i nieprawidłowym działaniem silnika. Jej uszkodzenie może prowadzić do różnych problemów technicznych i zawsze wymaga natychmiastowej naprawy.
Po czym poznać, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany?
Wymiana uszczelki pod głowicą motocykla nie jest zaliczana do napraw, które można wykonać samodzielnie, Jest to złożony proces, który wymaga znajomości budowy silnika, ale też precyzji i dokładności. Dlatego zalecamy powierzyć to zadanie specjaliście!
Uszczelka pod głowicą objawy – motocykl
Najczęściej diagnozowane objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą obejmują przede wszystkim zauważalny wyciek płynu chłodniczego. W takiej sytuacji możesz zauważyć widoczne ślady płynu chłodzącego zlokalizowane w okolicy silnika lub pod motocyklem np. na betonie.
Następnym z objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest częste przegrzewanie się silnika. Wynika ono z nieszczelności między komorą spalania a układem chłodzenia.
Kolejnym z typowych objawów świadczących o awarii uszczelki jest spadek wydajności i mocy silnika, który wynika bezpośrednio z obniżeniem poziomu kompresji w cylindrach.
Jak sprawdzić uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?
Są dwa skuteczne sposoby na zdiagnozowanie ewentualnych problemów z uszczelką pod głowicą. Może to być:
test nieszczelności,
lub wizualna ocena stanu tego elementu.
Test nieszczelności wykonuje się z wykorzystaniem sprężonego powietrza. Kiedy zaaplikuje się je do cylindrów, będzie wyraźnie słychać, czy przypadkiem nie ulatuje z uszczelki. Można też skorzystać z miernika kompresji, który pomoże określić ciśnienie w cylindrach. Zbyt niski poziom, może świadczyć o ewentualnych nieszczelnościach.
Pamiętaj! W przypadku jakichkolwiek podejrzeń o uszkodzenie uszczelki pod głowicą w motocyklu skonsultuj się z doświadczonym mechanikiem. Wymiana uszczelki pod głowicą wymaga bowiem specjalistycznych narzędzi i umiejętności. Nasz sklep z częściami do motocykli jest miejscem, w którym znajdziesz niezbędne części do silników motocyklowych, które pomogą Ci w niedrogiej, trwałej i skutecznej naprawie Twojego jednośladu. Polecamy: