Regularne naciąganie, smarowanie i czyszczenie łańcucha motocyklowego jest istotne, ponieważ przekłada się to na bezpieczeństwo podróży. Część właścicieli motocykli nie wie jednak, jak często czyścić i smarować łańcuch w motocyklu. Ważne jest również to, aby łańcuch napędowy był zawsze naciągnięty. Samych rodzajów łańcucha napędowego jest sporo, jednak najpopularniejszym rozwiązaniem są łańcuchy rolkowe. Wynika to z lekkości i łatwej eksploatacji łańcucha napędowego tego typu. W celu zachowania prawidłowej higieny pracy pojazdu, czyszczenie i smarowanie łańcucha w motocyklu trzeba przeprowadzić w odpowiedni sposób.
Jak czyścić i myć napęd, aby nie go zepsuć?
Musisz wiedzieć, że to, jak często będziesz smarować łańcuch w motorze, wpływa na żywotność całego układu. Równie ważne jest zachowanie czystości i regularne oczyszczanie łatwo brudzących się elementów. W czasie jazdy motocyklem nie trudno, żeby smar, brud czy piach przykleiły się do łańcucha lub innych nieosłoniętych fragmentów. Z tego względu musisz zadbać o czysty łańcuch napędowy. Dobrą praktyką jest czyszczenie łańcucha w motocyklu zaraz po powrocie z podróży.
Do czyszczenia łańcucha motocyklowego używaj:
- nafty świetlnej,
- sprayu do mycia łańcuchów,
- miękkiej szczotki.
Aby czyszczenie łańcucha przebiegło w sposób prawidłowy, warto odwiedzić profesjonalny sklep z częściami do motocykli i skuterów i zaopatrzyć się w profesjonalne akcesoria. Wybierając produkty od sprawdzonych producentów, masz pewność co do ich jakości, a to przekłada się na optymalną pracę układu napędowego Twojego motocykla.
Jak smarować łańcuch napędowy w motocyklu?
Dbanie o łańcuch napędowy to również jego odpowiednie smarowanie. Ważne jest, aby czynność rozprowadzania smaru po łańcuchu motocykla wykonywać od wewnętrznej strony. Dzięki temu rozprowadzi się on równomiernie, a łańcuch nie zrzuci smaru. Jeśli jednak używasz smaru w formie sprayu, powinieneś rozprowadzić go zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie. Przyczyną jest mniejsza przyczepność preparatu i jego niska inwazyjność.
Czym najlepiej smarować łańcuch w motorze? Sam wybór środka zależy już od indywidualnych preferencji, natomiast ważniejsze jest zadbanie o szczegóły w procesie smarowania i czyszczenia.
Warto wykorzystać w tym celu sprawdzone oleje do smarowania łańcucha. Zabieg wykonuj regularnie, pamiętając o:
- nasmarowaniu każdego ogniwa,
- użyciu sprayu na zewnątrz i wewnątrz,
- regularnym smarowaniu (co 500 km),
- sprawdzaniu stanu łańcucha po jeździe w deszczu i błocie,
- rozprowadzeniu preparatu po dłuższej podróży i myciu.
Dzięki zastosowaniu się do wyżej wymienionych metod nie musisz więcej martwić o to, jak przedłużyć życie napędu w motocyklu.
Dlaczego nie należy myć łańcucha pod myjką ciśnieniową?
Często popełnianym błędem jest wykorzystywanie myjki pod ciśnieniem. Wpisuje się to w szeroko rozpowszechniane fakty i mity o czystości łańcucha napędowego. Pielęgnacja myjką ciśnieniową jest prosta, jednak wpływa na krótszą żywotność łańcucha. Z tego względu w czasie mycia części wrażliwych motocyklu, najlepszą praktyką jest użycie wiadra i miękkiej gąbki lub szczotki. Dzięki temu masz pewność, że woda pod ciśnieniem nie zniszczy uszczelnienia łańcucha motocyklowego.
Co zrobić, aby wydłużyć życie napędu?
Regularne czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego wpływa na mniejsze zużycie całego napędu. Łańcuchy napędowe nie są drogie, jednak koszt całego zestawu napędowego i jego wymiana może uszczuplić Twój portfel. Aby wydłużyć życie napędu, poza dbaniem o jego czystość w umiejętny sposób, ważne jest również zapobieganie usterkom. W celu zmniejszenia kosztów możesz wybrać zestaw do czyszczenia łańcucha motocyklowego.
Przed przystąpieniem do smarowania łańcucha, warto zdecydować się na polecane oleje do motocykli i skuterów. Zwróć uwagę na to, jaki smar do łańcucha motocyklowego używasz i czy sprawdza się on w przypadku Twojego pojazdu. Niektóre modele motocykli dużo łatwiej i sprawniej smaruje się sprayem, a inne naftą lub specjalnym smarem.
Nie zapomnij także o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze i prawidłowej eksploatacji motocykla. Odwijanie gazu do końca czy szarpana jazda wpływa na szybsze zużycie całego układu napędowego. Warto więc pozostać przy płynnej jeździe, dzięki czemu będziesz mógł dłużej cieszyć się z częstych podróży motocyklem.