Tłoki motocyklowe to elementy układu napędowego, bez których jego działanie nie byłoby po prostu możliwe. Co więcej – prawidłowy dobór tłoka ma również niebagatelny wpływ w przypadku tuningowania maszyn sportowych. Jaki tłok motocyklowy wybrać? Jak eksploatować tłok do motoru, by cieszyć się jego długą żywotnością?
Czas wymiany i pasowanie – tłoki motocyklowe
Przed wyborem właściwego tłoka motocyklowego, a już na wstępie warto dodać, że nie wybiera się go całkowicie swobodnie, na tzw. oko, konieczne jest poznanie zasad dotyczących częstotliwości jego wymiany i prawidłowego pasowania. Zasadniczą kwestią, którą należy wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego rodzaju tłoka, jest model motocykla. W zależności od niego dopasować można kompatybilną część. Inne tłoki silnikowe rekomendowane będą dla silników 2T, a inne dla 4T.
Kolejnym aspektem, który często budzi duże emocje i jest tematem zagorzałych dyskusji wśród wielbicieli jednośladów, jest eksploatacja tłoku motocyklowego. Tłoki powinny być wymieniane cyklicznie, w zależności od eksploatacji maszyny, a także podczas prób polepszenia jej wydajności (tuningu).
Warto również mieć na względzie to, że w praktyce – im wyższa jest pojemność silnika, tym szybsze może być zużycie tłoka. Czy można mieć zatem jakikolwiek wpływ na poziom żywotności tej części? Oczywiście! Niezbędne jest po prostu idealne pasowanie. Wskazówkami mogą być dane techniczne i szczegółowa specyfikacja tłoków, która powinien udostępnić każdy dobry sklep z częściami do motocykli.
Dobór rozmiaru tłoka – najlepszy tłok motocyklowy to ten idealnie spasowany!
Tłoki silnikowe to elementy, które są odpowiedzialne za prawidłową pracę układu spalania. Dopasowanie ich pod kątem rozmiaru ma kluczowe znaczenie dla działania całego podzespołu. Aby dopasować części do silników motocyklowych, takie jak opisywanie tłoki, konieczne jest dokładne wymierzenie cylindra.
Określanie średnicy cylindra nie ogranicza się również do zebrania jednego pomiaru. Aby uzyskać wysoką dokładność i mieć tym samym pewność, że tłok zostanie prawidłowo dopasowany, należy również zmierzyć cylinder w wielu miejscach. Przy czym najistotniejsze jest sprawdzenie środkowej części cylindra, która znajduje się pod i nad oknem wydechu. Dobry tłok motocyklowy w połączeniu z idealnym dopasowaniem do pozostałych elementów podzespołu jest gwarancją efektywnej i długiej, bezawaryjnej pracy.
Montaż tłoka motocyklowego
Większość użytkowników motocykli decyduje się na demontaż i założenie nowego tłoka w serwisie. Jest to bardzo delikatny i szczegółowy proces. W trakcie montażu i demontażu można nieświadomie uszkodzić sworzeń, lub złamać pierścienie tłokowe co będzie miało realne odbicie w dalszej pracy silnika. To właśnie z tych powodów, montaż tłoków motocyklowych lepiej zlecić profesjonalistom.
Jak długo wytrzyma tłok motocyklowy? Czynniki eksploatacyjne
Jak zresztą na zużycie większości pozostałych elementów podzespołów motocykli, na wydłużenie żywotności tłoków mogą mieć wpływ czynniki, takie jak np.:
• Regularna wymiana oleju w silniku– niezbędne w tym celu będą profesjonalne oleje do motocykli.
• „Czystość” mieszanki powietrza z benzyną - w tym celu należy często wymieniać filtr powietrza na nowy.
• Idealne pasowanie tłoka względem cylindra, odpowiedni luz montażowy opisywany jest przez firmę Wossner na opakowaniu tłoka
• Rodzaj i styl jazdy - pamiętaj aby rozgrzać silnik
Jak widać, na ogólną eksploatację tłoków może mieć wpływ nieprawidłowe serwisowanie i brak dbałości o inne elementy układów motocykla. Warto również pamiętać, że dynamiczny, typowo wyczynowy styl jazdy zawsze wpływa niekorzystnie na pojedyncze części maszyny – nie tylko tłok.
Który tłok motocyklowy jest najlepszy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Warto jednak sięgać po produkty, które są nowe, pochodzą ze sprawdzonych źródeł od cenionych i szanowanych w branży producentów takich jak Wossner, Metor, Airsal, Prox tłoki te znajdziesz w naszej ofercie.